שאלות ותשובות על עזרה לילדים בגן

עזרה לילדים עוד לפני המעבר לכיתה א

ראיון עם כרמית על הוראה מקדמת ופיתוח יכולות בגיל הרך

שאלה: סליחה, אבל אני לא ממש מכיר אותך. מי את?

תשובה: שמי כרמית ואני עוזרת לאנשים להתפתח ולהיות במיטבם. השאיפה שלי היא לצמצם סבל וכאב, להעצים ולשפר את הרווחה האישית של כל אדם באשר הוא אדם. בעזרת התנסויות בחוויות הצלחה, עידוד ותמיכה אני מנסה לקדם את תחושת המסוגלות ואת איכות החיים של כמה שיותר אנשים. מאז פרישתי ממשרד החינוך מצאתי לנכון להנגיש את הידע והכלים שצברתי לכל אדם הזקוק ורוצה בכך.

שאלה: מה ההכשרה והניסיון המקצועי שלך?

תשובה: עד שנת 2009 ניהלתי צוות רב מקצועי כגננת טיפולית בגן לילדים בעלי צרכים מיוחדים בפיקוח משרד החינוך במשך 15 שנים. קודם לכן מילאתי תפקיד של גננת משלבת (שי"ח) כ – 5 שנים ובעבר היותר רחוק ניהלתי גן חובה כגננת – אם בחינוך הרגיל למעלה מ – 10 שנים.

במקביל לעבודה המעשית ב"שדה" השלמתי לימודי הסמכה בהדרכת הורים, באימון אישי, בייעוץ חינוכי, בהנחיית גשטלט, בחינוך מיוחד ובחינוך לגיל הרך. במהלך השנים גם נפלה בחלקי זכות נפלאה לעבוד בשיתוף פעולה פורה עם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, כמו פסיכולוגים, מרפאות בעיסוק, מרפאות באומנות וקלינאיות תקשורת שהיוו עבורי דוגמא ומקור ללמידה בלתי פוסקת.

כל אלה יחד הרחיבו מאד את "ארגז הכלים" המקצועי שלי, סייעו לי לתת מענה מעשי להורים ולעמיתים שבקשו הכוונה וייעוץ, וכמובן תרמו לשיפור משמעותי ומרגש בתפקודם של הרבה מאד ילדים בגיל הרך.

שאלה: לאיזה ילדים את מתכוונת? באיזה סוג של קשיים את מטפלת?

תשובה: אני מתכוונת לילדים בגיל הרך בני 8 – 2 שנים אשר על אף העובדה שהפוטנציאל שלהם נורמטיבי או על גבול הנורמה רמת התפקוד שלהם בפועל נמוכה מזו של בני גילם. רבים מהם מתקשים או נמנעים מלהתנסות במטלות תואמות לגילם והם זקוקים לתיווך ואימון ברכישת מיומנויות יסוד, אסטרטגיות למידה וכישורי חיים שונים. לעיתים הקושי ממוקד ומתבטא בתחום התפתחות אחד בלבד ולעיתים הוא מורכב יותר ומתבטא בפער שמתבטא בכמה תחומים יחד.

שאלה: לאיזה תחומים את מתכוונת?

תשובה: מקובל להעריך את רמת ההתפתחות של הילד על סמך חלוקה ל – 4 תחומים: רגשי, חברתי, שכלי וסנסו – מוטורי, כשכל תחום כולל מגוון מיומנויות ואבני דרך התפתחותיות. החלוקה הזו חיונית לצורך הערכת הפוטנציאל של הילד ומיפוי מדויק של תחומי החוזק והקושי שלו. עם זאת, חשוב לזכור שזוהי חלוקה מלאכותית למדי כי בפועל אין באמת הפרדה בין התחומים השונים. בדומה לכולנו – כל ילד הוא ישות אחת שלמה, ייחודית ומורכבת, מה גם שהאתגר שלנו הוא לעצב אישיות לכידה ומגובשת.

שאלה: וכשאת אומרת "עזרה לילדים בגן" – באיזה תחום את יכולה לעזור לילד?

תשובה: אני מעניקה לילד "הוראה מקדמת" (כן – זה אותה הוראה מתקנת שאנחנו מציעים לילדים גדולים יותר אבל אני הרבה יותר אוהבת את המילה מקדמת כי למילה "מתקנת" יש אסוציאציה למשהו "מקולקל"). בפועל זה אומר שאני מקדמת את הילד בכל תחומי ההתפתחות בהתאם לצרכים האישיים שלו.  

שאלה: רגע, זה נשמע לי קצת לא מעשי. את משלבת את כל התחומים יחד?

תשובה: בהחלט כן. מבחינת הצרכים של הילד ומשפחתו – הדבר הטבעי והנוח ביותר הוא לקבל "סל" אחד שלם של עזרה מקצועית מבלי להתרוצץ ולהתפצל בין מספר מטפלים. זה הוא המצב הרצוי בעיניי, אלא שלמרבה הצער, במקרים רבים הצדק איתך: מימוש התפיסה הזו הלכה למעשה מצריך שינוי מערכתי שיעביר את כובד האחריות ואת ההשקעה העצומה מהכתפיים של הילד והוריו לכתפיים של המטפל המקצועי.

שאלה: אבל איך אפשר לשלב את כל התחומים יחד?

תשובה: הניסיון מלמד שאפשר להגיש סל שלם של עזרה לילדים. הרי בפועל כל גננת, קל וחומר גננת שי"ח, גננת משלבת וגננת הטיפולית בחינוך המיוחד – כולן נדרשות לתת מענה וליישם תכנית לימודים שמקיפה את כל תחומי ההתפתחות. התפיסה הזו מעוגנת במדיניות של משרד החינוך ובמסלולי ההכשרה לגיל הרך. זו ההוויה שקיימת בגני הילדים עד כי גננות רבות מתארות את תפקידן כ"כל בו".

מעבר לכך שזה אפשרי זה גם נכון לילד שפועל ומגיב כישות אחת שלמה ועל פי רוב אינו מודע לחלוקה תאורטית כזו או אחרת. בדומה לנו גם הילד הוא לומד להשתמש ולפתח את כל הערוצים והכישורים שלו בו זמנית – ממש כפי שקורה לו במציאות, הגם שנחסך ממנו המאמץ הכרוך בהסתגלות למספר דמויות.

ובנוסף לכל חשוב לזכור עד כמה קשה להורים להתרוצץ ממטפל למטפל. מי כמוהם יודע עד כמה חסר מישהו שיעשה קצת סדר בכל הנושא הזה של עזרה לילדים כדי שהילד יקבל "חליפה שלמה"שתואמת לכישורים, לנטיות ולצרכים האישיים שלו.

אז לשאלתך – איך אפשר להגיש עזרה לילדים בכל התחומים יחד, התשובה היא שזה נכון, זה יעיל ובהחלט אפשרי הגם שההורים מקבלים במקום אחד כתובת מקצועית הרואה את כוליות הילד וגם יכולה לסייע להם שעה שהם עצמם זקוקים לייעוץ או הדרכה.

שאלה: אם נגיד שאני אבוא אליך עם הילד שלי – מה התהליך? איך זה הולך בתכלס?

תשובה: לאחר פגישת הכרות ותיאום ציפיות עם ההורים אני נפגשת עם הילד ועורכת לו אבחון דינמי שנמשך 5 – 4 מפגשים. על סמך הממצאים אני מבחינה בין תחומי החוזק לתחומי הקושי של הילד ומגבשת עבורו תכנית התערבות אישית. תכנית זו מקיפה את כל תחומי ההתפתחות וממנה אני גוזרת יעדים אופרטיביים לפגישות הבאות. מטרת העזרה היא להקנות לילד כלים שיסייעו לו למצות את יכולותיו, לקדם את תפקודו בתחומים השונים על מנת שבבוא העת יתמודד בהצלחה גם עם המעבר לכיתה א.

קראו עוד:

שאלות ותשובות על עזרה לילדים בגןתשובות בנושא הדרכת הורים ואנשי חינוך

עוד תשובות בנושא אימון אישי ואני מאמין 

וכאן כדי להכיר את החוג לפיתוח יכולות בגיל הרך

השאירו כאן פרטים לעוד "שאלה קטנה" 

ואפשר גם לדבר איתי בטלפון  4300230 077